Ce trebuie să știi despre noile reglementări?
Sursa poza si informatii: reperul.ro
Din 2026, proprietarii de mașini mai vechi de 15 ani, cu norme de poluare Euro 4, Euro 3 sau inferioare, pot fi nevoiți să plătească impozite auto semnificativ mai mari. Acest demers, propus la nivel european, are ca scop reducerea poluării prin aplicarea unui nou criteriu de taxare bazat pe norma de poluare.
Ce se schimbă
În prezent, calculul impozitului auto se face în principal după capacitatea cilindrică a motorului, utilizând o regulă fixă: 10 lei pentru fiecare 200 cm³. Pentru a face o comparație, un autoturism cu motor de 1.400 până la 1.600 cm³ are de achitat aproximativ 80 de lei pe an.
Noua propunere schimbă jocul: vehiculele cu norme de poluare scăzute, precum Euro 4 sau mai mică, ar putea vedea cum impozitul lor sare la peste 130 de lei anual, conform estimărilor prezentate de Digi24.
Impactul asupra parcului auto din România
Din totalul de aproximativ 9 milioane de mașini înmatriculate în România, aproape 3 milioane sunt încadrate ca având norme de poluare Euro 4, având între 15 și 19 ani. Modificarea va atinge mai ales mașinile vechi, care sunt și cele mai poluante. Astfel, posesorii acestor vehicule din Galați și nu numai ar trebui să se aștepte la creșteri semnificative ale impozitelor.
Obiectivul european
Această schimbare în sistemul de impozitare auto este o inițiativă ce își propune să descurajeze utilizarea mașinilor cu un impact mare asupra mediului, fiind în conformitate cu țintele climaterice ale Uniunii Europene. Este un pas important către un viitor mai verde și mai curat, deși poate reprezenta o povară financiară suplimentară pentru proprietarii de vehicule mai vechi.
Mai rămâne de văzut cum vor reuși gălățenii să se adapteze acestor schimbări care vin pe fondul unui efort mai larg de combatere a schimbărilor climatice.