tarife bazate pe distanță, timp și emisii poluante în 2026
Sursa poza si informatii: reperul.ro
Românii vor experimenta o schimbare majoră în modul de achitare a taxelor de drum datorită unui nou sistem electronic denumit TollRo, destinat să eficientizeze colectarea tarifelor pe drumurile naționale. Această inițiativă vizează direct transportatorii de marfă, dar afectează și proprietarii de autoturisme.
Noul sistem electronic de tarifare
Pe data de 31 iulie 2025, a fost semnat un contract important între Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru implementarea acestui sistem. Valoarea contractului se ridică la aproape 282 de milioane de lei și este finanțat prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Se preconizează că întregul proiect va fi finalizat până la sfârșitul anului 2026.
Cum va funcționa sistemul pentru vehiculele grele și cele ușoare
Pentru camioanele cu o masă maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, rovinieta tradițională va fi înlocuită de TollRo, care va calcula taxele pe baza distanței parcurse, a timpului de staționare și a clasei de emisii. În cazul autoturismelor și vehiculelor ușoare, se va introduce o rovinietă dinamică, determinată de perioada de utilizare, distanță și nivelul de poluare al vehiculului, conform standardului european „poluatorul plătește”.
Modalități de monitorizare și plată
Vehiculele vor fi urmărite și monitorizate prin trei metode inovatoare:
- Un dispozitiv de bord conectat la satelit (OBE),
- O aplicație mobilă specifică, utilizând rețelele de comunicații,
- Un tichet electronic de rută, completat de utilizator.
Taxele vor fi calculate automat pe baza traseului urmat și virate direct în conturile CNAIR, asigurând compatibilitatea cu sistemele similare din alte țări ale Uniunii Europene pentru a facilita interoperabilitatea.
Majorare de tarife
În plus față de schimbările aduse de TollRo, autoritățile au anunțat o creștere semnificativă a costurilor. Începând cu 1 septembrie, prețul rovinietei pentru autoturisme va crește de la 28 de euro la 50 de euro, iar amenzile pentru neplata acesteia se vor dubla.
Aceste măsuri sunt văzute atât ca un pas înainte pentru infrastructura rutieră națională, cât și ca o aliniere la standardele europene de protecție a mediului. Autoritățile sunt optimiste că noul sistem va aduce beneficii substanțiale în gestionarea și întreținerea drumurilor din România.